Skip to main content

Recensie: Oorstrelende Top 2000 in de kerk

Vanuit het niets daalt plotseling een glasheldere stem neer op het publiek in De Dorpskerk. Naast het orgel staat Maheen Younus. Zij zingt haarzuiver a-capella The Winner Takes It All van Abba. Het is een prachtig begin van een oorstrelende editie van de Top 2000 in de kerk.

Naast Maheen zingen Susanne Baan, Stefan van der Kemp, Ella Knook en Sira van der Eijk in totaal veertien nummers uit de bekende Top 2000 van Radio 2. De ene nog mooier dan de andere. Het is haast niet te geloven dat ze slechts enkele weken hebben gerepeteerd en dat pas tijdens de generale, op de middag van de uitvoering, de hele groep compleet was. Het is niet te horen. Sterker nog, elke noot is spatzuiver.

Solo’s, duetten en nummers met z’n allen wisselen elkaar af. Dat geldt ook voor de begeleiding. Ella speelt de meeste nummers op de vleugel, maar wordt regelmatig ondersteund door het gitaarspel van Sira. Laatstgenoemde zorgt ook voor het hoogtepunt van het concert. Vlak voordat zij het nummer Iris van de Goo Goo Dolls zingt, maakt de 16-jarige een statement waar menig volwassene een puntje aan kan zuigen. Het refrein begint met de zin ‘I don’t want the world to see mee, ‘Cause I don’t think that they’d understand’. ‘Ik wil niet dat de wereld me ziet, omdat ik niet denk dat ze het zullen begrijpen’. Voor Sira staat deze zin voor de worsteling die homoseksuelen doormaken. Zij vindt dat iedereen moet kunnen zijn wie hij of zij is en dat dit volledig geaccepteerd moet worden. Juist door de kerk, waar dit onderwerp nog te vaak tot discussies leidt. Het leverde Sira een daverend applaus op, nog voordat zij het nummer had gezongen.

Niet alleen door de speech van Sira, maar ook de mooi gezongen muziek, de gedichten en uitleg tussendoor werd het zondag een prachtige avond. De goed gevulde kerk was het daar volmondig mee eens. De laatste noot was nog niet vervaagd of iedereen stond spontaan op om de zangers en muzikanten te belonen met een dik verdiende staande ovatie.