Skip to main content

Politieberichten week 18



Politieberichten week 18

Blijf scherp
Nogmaals aandacht bij uw snelheid bij wegwerkzaamheden. Met de zomermaanden in aantocht is het elk jaar dat men start met het verbeteren en vernieuwen van wegen. Neem aub de tip ter harte, mocht u de verkeersborden gemist hebben denk dan zodra u tussen de gele belijning rijdt om uw snelheid te verlagen. De snelheidsboetes zijn hoger bij wegwerkzaamheden en leiden opvallend vaak tot invorderingen van het rijbewijs. In ons werk/woongebied betreft dat momenteel de Haringvlietbrug en Knooppunt Noordhoek. De Haringvlietbrug is overigens compleet afgesloten van vrijdag 9 juni 22.00 tot vrijdag 28 juli 23.00 uur. Bij Knooppunt Noordhoek zijn er ook de afgelopen week weer rijbewijzen ingevorderd na overschrijdingen van meer dan 50 km/h op de max. toegestane snelheid van 70 km/h.

Zo houdt de politie snelheidscontroles
Flitspalen
De bekendste methode voor snelheidshandhaving is waarschijnlijk de flitspaal. De meeste flitspalen in Nederland zijn eigendom van het Openbaar Ministerie en dus niet van de politie. Zij hebben het beheer ervan overgedragen aan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB); de instanties die ook de boetes verwerkt en verstuurt. Er komen in Nederland steeds meer digitale flitspalen. Die werken niet meer met een fotorolletje, maar sturen de informatie van de hardrijder binnen enkele seconden naar het CJIB.

Trajectcontroles
Trajectcontrole vindt plaats op snelwegen. De digitale camera’s die hiervoor gebruikt worden, zijn van het Openbaar Ministerie. Dus niet van de politie. De camera’s zijn slim; ze maken aan het begin van het traject een foto van de passerende auto en doen dat nog een keer als de auto het traject verlaat. Soms ook nog tussendoor. De gemiddelde snelheid tussen die twee punten bepaalt of je een boete krijgt of niet. Reed je te hard, dan worden je gegevens naar het CJIB gestuurd. Reed je niet te hard, dan worden je foto’s gewist. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week, 24 uur per dag. Het is zeer effectief; nog maar één procent van de automobilisten rijdt hier te hard.

Radarcontroles
Deze controles worden uitgevoerd met behulp van een radar die meet of passerende auto’s harder rijden dan toegestaan. Als dat zo is, geeft de radar een signaal aan het fototoestel en die maakt een foto van het kenteken van de auto. Hiermee wordt de eigenaar van de auto achterhaald en die krijgt de bekeuring thuisgestuurd. Sommige automobilisten gebruiken radarverklikkers. In veel landen, ook in Nederland, is dit verboden. In enkele landen, zoals Zwitserland en Frankrijk is het zelfs verboden om de locaties van vaste flitspalen in een navigatieapparaat opgeslagen te hebben.

Lasergun
Een lasergun meet de snelheid waarmee een auto op het apparaat afrijdt. Hij doet dat met de snelheid van het licht en tot op drie cijfers achter de komma nauwkeurig. Een lasergun laat alleen zien hoe hard iemand rijdt, maar slaat geen informatie van de automobilist op. Daarom wordt de bestuurder vaak aan de kant gezet (staandehouding).

Surveillance
Iedere surveillerende politieagent die achter een auto rijdt die te snel gaat, kan ook zonder speciale apparatuur overgaan tot een staandehouding. Hij kijkt hoe hard zijn surveillancevoertuig op dat moment rijdt en past bij het opmaken van een proces-verbaal een correctie toe. Van elke politieauto is exact bekend welke correctie dat is; alle snelheidsmeters zijn geijkt. Hieronder vallen ook de videoregistratiewagen oftewel vros-wagen (videoregistratie onopvallende surveillance). Deze zijn bij het publiek bekend door de televisieprogramma’s, Blik op de Weg en Wegmisbruikers.


Johan Damen
Wijkagent
Fijnaart, Oudemolen, Zwingelspaan, Heijningen en industrieterrein Dintelmond
T - 0900-8844
Twitter: @WA_Moerdijk
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Advertenties